Thursday 18 April 2013

Mari dengar dan ceritakan.

Kolam ikan keli datuk.

Semasa cuti sekolah, saya pulang ke kampung datuk.  Datuk saya tinggal di Jasin, Melaka.

        Datuk saya menternak ikan keli.  Datuk ada tujuh buah kolam.  Kolam ikannya terletak di belakang rumah.

        Setiap pagi, saya mengikut datuk ke kolam ikan.  Saya memberikan makanan kepada ikan.  Saya juga membantu datuk membersihkan kolam ikan.  Setiap hari, datuk menangkap ikan-ikan kelinya.  Kemudian, saya membantu datuk menjual ikan di pasar tani.

        Banyak orang membeli ikan keli datuk  Saya sangat gembira kerana dapat membantu datuk.  Di rumah, nenek saya membakar ikan keli.  Ikan keli bakar ini sungguh sedap rasanya.




Aktiviti : Bercerita dengan ayat tunggal.  Murid bercerita tentang pengalaman masa cuti mereka.

No comments:

Post a Comment